Raja kiiruse/kõrguse profiil

margusl

Lapimaa kevadsuusk 2015-03 (UKK vol3)

Lisas margusl @ 2015-03-14 13:08:29

Kirjeldus

Kolmas kord suuskadega samal kaardil, aga vaid 8 km kohta võib öelda, et jah, siin oleks justuki varem olnud. Muud lõigud täiesti uued, tehtud polaaröös ja/või teises suunas teiste vaadetega.

07.L - hommikul kuuest TLL-IVL lend, enamus unetunde läinud pakkimise-kaalumise nahka. Finnair pakub omal algatusel seljakoti tarvis kile (kui vaja), suusad on tavapagasina (+15€ ots). Kaheksast edasi HEL-IVL, poole kümnest kohal ja Saariselkä/Kiilopää buss käib lendude järgi. Kiilopääle jõudmine võttis küll tublisti üle tunni, mingil põhjusel tehti Saariselkä vahel vähemalt kolm suuremat-väiksemat tiiru. Kiilopääl korralik lõuna, riiete vahetus, viimane pakkimine ja üleliigne kola hotelli hoiule. Hosteli köögis termosed kuuma täis ning ühest suuskadel. Ennelõunasest selgest ilmast ei ole suurt midagi järgi, puhub ja sajab ja vastu vahtimist. Peale vaevalist 6km/2h künkast üle saamist - hooldatud rajad, aga ikka pidi kohati tulpade järgi kurssi seadma - on Luulampi kohvikus ligi tunnine paus, edasi rajalt viida järgi Taajoslaavu suunas. Suusaviit on ka, aga kuna sel numbrid suuremad, jääb valik suvisele rajale. Laavu juures muidugi saab selgeks, et talvist on vähemalt korra saaniga läbi sõidetud ja selle pikema otsa oleks ilmselt kiiremini ja vähema vaevaga, kui 4km/1:30h sumades teinud. Päeva viimasest 7.5km/3:30h saab suuresti öine navi ja sumpamine, lõpus satub paiguti ka vanadele kelgujälgedele, kus ei enam põlvini lumme ei vaju, aga noid jälgi on kergem käest lasta kui leida. Valgust kaasas piisavalt, kuid sajus ei ole sellest reljeefi lugemiseks just palju abi. Kohale jõudes paistab tühi puukuu, majas sees on veel väike puudevaru olemas ja viimased halud saab kuurist kokku kraapida. Kui juurde ei veeta, tuleb 3-4 seltskonda hiljem ilmselt metsakuiva otsima minna. Lahtist vett ei paista, ainuke kord lund sulatada. Päeva konto 17.6km/8h, liikumises 4:36, ilm nulli ümber, kisub sulaks, öösel paar miinust.

08.P - klaar ilm, päike väljas. Liikuma saab kümnest. Eilses jäljes esimesed paar väga mõnus minek, edasi sumamine, päike teeb tööd ja kiirelt hakkab ka läbi vajuma, vastu päikest olevad nõlvad kütab kiirelt päris vesiseks. Jämedam punktiir kaardil paitsab korralik metsatee oleva. Aeg-ajalt leiab ja kaotab vanu kelgujälgi. Kuni Kulasjoki porokämpani ei ole orientiiridega muret, nõlvad, põdraaiad ja maastikul hästi näha teed. Edasi reljeefi ja läbitavuse poolest pimedam lõik, aga juba kilomeetri pärast on ees järv ja paremal käel korralik nõlv, pool alles jäänud päevast kerge tõus Puilakankuruni ja sealt edasi ainult alla. Porttikoski maja on teisel pool jõge ja otse maja all on jää läinud, ületuse saab teha laiemast lombist, sealt läheb hulgi ka varasemaid saanijälgi. Kuur on täis. Päeva konto 13km/5:15h, liikumises  3:30. Ilm päikest täis, paar kraadi üle nulli, tuult ei ole. Öösel virmalised.

09.E - kerge pilv ja päike vaheldumisi, tuult on rohkem. Et väga sula kätte ei jääks, on 8:30 suusad all ja suund mööda saanijälgi Lankojärvile. Kohati mööda jõge, kohati kõrvalt. Keegi käppadaga elajaloom on veel samal hommikul sama saanirada tulnud. Lankojärvile 5.7km/1:20h . Edasi üles Rautulampi suunas, ainuke lõik, mida ka samas suunas ja sama valgel ajal varemalt tehtud, ainult ~25C külmema ilmaga. Oja voolab kõrval, saanijälg enamus ajast näha. Juba üheks Rautulampi maja juures, radade peal päevatuure tegevat rahvas veel liigub ja käib majas vorste kärsatamas, ennustus, et pimeda peale keegi vast jääda ei taha ja hiljemalt kolmest enam kedagi näha ei ole, peab paika. Õhtul veel üles küngastele paar lustisõitu, tuult jagub parajalt ja pinnatuisku vaatama jäädes võib merehaigeks jääda. Muidu kena selge ilm toreda loojanguga, nõlvad laiad, lauged ja siledaks tuisanud, hea üles minna ja lõbus alla tulla. Õhtune tuul üsna kõle, vastu hommikut jääb kolin akna taga vaiksemaks. Onn ei ole päris ööbimiseks mõeldud, seinaäärsed pingid magamiseks suht kitsad ja hommikupoole ööd näitab kraad sees +1C. Päeva konto 13km/04:15h, liikumises 3h, hilisemad tundrasõidud lisaks.

10.T - tuul on vaiksemaks jäänud, päike. Liikuma saab 08:30, näppude järgi võib külma olla ligi -10C kanti, aga tõus teeb kiirelt olemise soojaks. Üles jõudes vaibub täiesti, orgudes on olemine juba nii soe, et paneb kindaid vahetama ja käiseid üles käärima. Saan sõidab vastu ja lõikab rajale värsket klassikajälge. Ilm on hea, aega on ja tundrast alla rajalelaskumisega ei ole kiiret, liikumine harjast natuke madalamal ja Kiilopää suunal. Nähtavus super, vaated samuti, üleval on jälgi jätnud nii suusad, räätsad kui saanid. Rahuliku laskumisega saab alla puude vahele ja rajale ning Kiilopää hotellini. Päevasteks numbriteks 11.6km/02:53, liikumises 02:18. Nii tõusu- kui laskumismeetreid 300. Neljast väljuva lennujaamabussini aega veel neli-pool tundi. Kasimine, pakkimine, korralik lõuna ja pikk kohvi täidavad ehk poole sellest, aga tugitoolis olesklemise vastu just keegi liig-häälekalt ei protesti. IVL-HEL lend 18:30 .. 20:55 läbi Kittilä, HEL-TLL 23:45 .. 00:20, kahest öösel on saapad-hilbud kuivama laotatud ja K (pea-aegu) hommikul tõuseb pliiats sealt, kuhu reedese tööpäeva lõpus kukkus.
Algne plaan oli mõeldud natuke ambitsioonikam - http://www.geoape.com/tracklogs/ukk-kevad-plaan-2015-4941:key=1b2d3bf70e - kuid 4 päevaga kippunuks see lliialt spordiks, tõenäoliselt oleks see tähendanud ühte pikka metsas sumamise lõiku lisaks.